Keď sa lúči letecká legenda

Dňom 31. decembra 2021 ukončil aktívnu leteckú kariéru náš kolega a vynikajúci človek major Richard Škuta. Svoje poďakovanie a čestné uznanie mu prišli vyjadriť zástupca veliteľa vzdušných síl brigádny generál Ladislav Dovhun, náčelník odboru plánovania použitia a rozvoja vzdušných síl plukovník Martin Kuterka, veliteľ 81. krídla Sliač plukovník Josef Hausner, zástupca veliteľa 81. krídla Sliač podplukovník Dušan Tichý, dlhoroční kolegovia – piloti, predseda Letecko-raketomodelárskej asociácie Slovenska Ľubomír Krupár a v neposlednom rade rodina Škutovcov.
Pri tejto príležitosti mu bývalý veliteľ 81. krídla plukovník v zálohe Vladimír Lisý slávnostne odovzdal cenu Zlaté krídla v kategórii „Cena verejnosti 2021“.
Major Škuta po ukončení Vysokej vojenskej leteckej školy SNP Košice v roku 1992 nastúpil na 33. Leteckú základňu Kuchyňa, kde lietal na typoch MiG-21 a L-29. Dňa 1. mája 1999 bol premiestnený na 31. Leteckú základňu Sliač.
V roku 2002 sa preškolil na typ MiG-29. Službu v pohotovostnom systéme OS SR začal vo februári 2001 s lietadlom MiG-21 (do r. 2002), kde slúžil až do februára 2021. Týmto sa stal jedným z najdlhšie slúžiacich pilotov Pohotovostného systému OS SR v jeho histórii.
Vojenskú službu ukončil ako veliteľ 3. roja, 1. taktickej letky, 81. krídla Sliač, kde mal ako najskúsenejší inštruktor za úlohu prípravu a výcvik novo prichádzajúcich pilotov preškolovaných na typ MiG-29. Vo svojej kariére lietal na typoch Z-142, Z-43, L-13, L-13 SW, L-29, L-39, MiG-21 a MiG-29. Na týchto nalietal celkom 2615 hodín, z toho najviac na MiG-29 – a to 1551 hodín a 540 hodín na type MiG-21. Je držiteľom kvalifikácií letový inštruktor za všetkých podmienok, examinátor a „zalietavací“ pilot na type MiG-29.
Major Škuta sa zúčastnil mnohých zahraničných a domácich cvičení, ako napr. Tiger Meet, výmeny malých leteckých jednotiek Slovak Hawk s lietadlami HAWK alebo Harrier, Eagle Talon, MACE kde vďaka svojmu citu pre lietadlo a množstvu skúseností neprehral žiadny manévrový vzdušný boj so zahraničnými lietadlami.
Ďalej sa zúčastňoval viacerých veľkých zahraničných leteckých aktivít, ako napr. Farnborough, prielet nad Parížom z leteckej základne Cambrai a mnohých ďalších. Z týchto jeho obrovských skúseností doteraz čerpajú jeho kolegovia lietajúci na type MiG-29 a sú im ešte stále užitočné a potrebné.
Major Richard Škuta bol pre Ozbrojené sily Slovenskej republiky obrovským prínosom, za čo sme mu veľmi vďační a do budúcnosti mu prajeme pevné zdravie, šťastie a mnoho úspechov.



